top of page
תמונת הסופר/תמנטור להכנסה נוספת

סוגי עסקים בישראל

עודכן: 12 ביוני 2023

בישראל קיימים סוגים שונים ומגוונים של עסקים. לצד עסקים קטנים, שכוללים מספר מצומצם של עובדים, ישנם עסקים שכוללים מאות ואפילו אלפי עובדים. ישנם עסקים שבהם עיקר הפעילות מבוססת על ייבוא ויצוא אחרים עוסקים בייצור או שיווק בעוד שיש כאלה שמספקים שירותים שונים כגון ייעוץ עסקי, הנהלת חשבונות, ייעוץ משפטי ועוד.

כמו כן נהוג לחלק את סוגי העסקים על פי קריטריונים חשבונאיים וקריטריונים של מיסוי.

מאפיינים אלה, שעל פיהם עובדים רואי החשבון, מושפעים בין היתר מגודל העסק, ממאפייני הלקוחות ובדרך כלל בעיקר מגידול המחזור הכספי.

פעמים רבות, ההחלטה על הקמת עסק חדש כוללת גם התייעצות עם רואה חשבון בהיבט של הגדרת סוג העסק. רק לאחר הבחירה בסוג המתאים – עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה פרטית בע”מ, חברה ציבורית או מלכ”ר, אפשר להפיק את המרב מהפעילות העסקית.

סוגי עסקים ומיסוי בישראל
סוגי עסקים ומיסוי בישראל

אז איך בעצם זה מחולק ?


עוסק זעיר

עד יולי 2002 היה המונח 'עוסק זעיר' מגדיר עסקים קטנים בעלי תקרה מסוימת למחזור כאשר אינם חורגים ממנה – ואינם מחוייבים במע"מ.

בשנת 2002 בוטלה הגדרת 'עוסק זעיר' וכיום עסקים קטנים נדרשים לפתוח תיק 'עוסק פטור' במקום זאת (למעט החריגים, על פי הכללים).


עוסק פטור

עוסק פטור זה לעסקים בישראל אשר פטורים מגביית מע"מ ולכן גם אינם רשאים לקזז מע"מ מתשומותיו. ולמען הסר הספק האחראית לקביעה של מיהו עוסק פטור היא רק רשות המסים בישראל.


לאיזה עסק מתאים עוסק פטור?

אדם או מס' אנשים שרוצים להקים עסק ובו למכור שירות או מוצר (או כל דבר אחר למעט מקרקעין) חייב להירשם בתור עוסק ואין להמתין עם זה כלל וכלל.

ההבדל היחיד בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא עניין המע"מ.

עוסק פטור הוא אדם או עסק אשר נכון לשנת 2017 – מחזור עסקאותיו הוא עד 98,707 ש"ח ועל כן הוא לא רשאי לגבות מע"מ או לקזז מע"מ מתשומותיו.

אם המחזור עולה על הסכום הנ"ל, יהפוך העוסק הפטור לעוסק מורשה ויחוייב במע"מ או ישלם את המע"מ על ההפרש במידה ומדובר במקרה חד פעמי.


עם זאת, יש כאלו שאינם יכולים להיות עוסק פטור

בעלי עיסוקים שעוסקים במקצועות החופשיים אינם יכולים להיות עוסק פטור והם מחוייבים להיות עוסק מורשה.

בין מקצועות אלו יש רופאים, פסיכולוגים, עורכי דין, רואי חשבון, אדריכלים, סוכני נדל"ן, סוחרי רכב, מורי נהיגה ועוד מקצועות נוספים המוגדרים כמקצועות חופשיים.


איך נרשמים כעוסק פטור?

על מנת להירשם כעוסק פטור יש לפתוח תיק במע"מ וקבלת מס' עוסק פטור. לאחר מכן לפתוח תיק במס הכנסה, ואם יש תכנון להעסיק עובדים אז פתיחת תיק ניכויים. ובנוסף לכך, לפתוח תיק בביטוח לאומי.


עוסק מורשה

נכון לשנת 2017, במידה ומחזור העסקאות של עסק או אדם עצמאי עולה על התקרה של 98,707 ש"ח, הם מחוייבים להירשם כעוסק מורשה, ולא כעוסק פטור.

או, במידה ומדובר באדם שעוסק באחד מהמקצועות החופשיים, הוא מחוייב גם כן ללא קשר לתקרה להירשם כעוסק מורשה.

המשמעות של עוסק מורשה היא שהעסק או האדם יכולים להוציא חשבוניות מס ולגבות מע"מ או לקזז מע"מ. עוסק מורשה צריך לדווח למע"מ באופן דו חודשי, כמו למס הכנסה ולביטוח לאומי.


יתרונות עוסק מורשה על פני עוסק פטור

כשאתה עוסק פטור אתה לא צריך לדווח למע"מ על חודשיים, אך זהו יתרון מזערי לעומת היתרונות של עוסק מורשה. עוסק מורשה מרוויח גם יתרונות נוספים.

  • יש אפשרות לקזז מע"מ – זה בא לידי ביטוי במחיר שאתם יכולים להציע. אתם יכולים להציע מחיר נמוך מהרגיל מבלי להחשיב את המע"מ, או לקחת מחיר רגיל כולל מע"מ כשלמעשה הרווח הוא שלכם. התנהלות זו של "כולל מע"מ" היא בדרך כלל רק עבור לקוחות פרטיים מהסיבה שעוסקים מורשים אחרים לא רואים במע"מ כהוצאה כי הם יכולים לקזזה מאוחר יותר.

  • תדמית – תדמית של עוסק מורשה טובה יותר משל עוסק פטור מהסיבה הפשוטה שברגע שאתם עוסק מורשה, אתם נתפסים כעסק מצליח ומרוויח יותר מאשר עוסק פטור. לעתים עסקים אחרים יימנעו מלבצע עסקאות עם עוסק פטור מסיבה זו בלבד.

  • אין תקרה – עוסק פטור עלול להתנהל בגישה של "אסור לי לעבור את התקרה של המחזור" ועל כן הוא יימנע מלהרוויח ללא הגבלה. אמנם לא מדובר במגבלה ממשית, אך מדובר במגבלה פסיכולוגית שעל פיה דוגלים בעלי עסקים רבים.

איך נרשמים כעוסק רשום?

על מנת להירשם כעוסק מורשה יש לפתוח תיק במע"מ וקבלת מס' עוסק מורשה שישמש את העסק כמעין תעודת זהות. לאחר מכן לפתוח תיק במס הכנסה. בנוסף לכך, יש לפתוח תיק בביטוח לאומי.


חברה בע"מ

כל אדם או קבוצה של אנשים שרוצים לפתוח עסק, רצים להירשם במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי בתור עוסק פטור או עוסק מורשה, אך לפעמים מה שהם צריכים למעשה זה להירשם כחברה. הקמת חברה צריכה להיעשות בחכמה ורק כאשר יש צורך בכך. כמובן שאת הקמת חברה עושים דרך רשם החברות.

מה ההבדל בין חברה לעוסק מורשה?

עוסק פטור או עוסק מורשה אשר מנהלים את העסק שלהם, נותרים עדיין כאנשים פרטיים בעיני החוק ולכן במידה ויהיו להם חובות או הסתבכויות אחרות, הם יהיו חשופים לתביעות משפטיות. חברה, בניגוד לעוסק, נחשבת כיישות משפטית נפרדת ולכן אי אפשר לתבוע את המנהלים או בעלי המניות באופן ישיר אלא את החברה עצמה.

גם מבחינת המס יש הבדל בין חברה לעוסק מורשה. בעוד שעוסק מורשה משלם את המס על כל רווח העסק שלו, בחברה משלמים מס בעלי החברה בהתאם למשכורתם, והחברה עצמה משלמת מס חברות לאחר ההוצאה של המשכורות. נכון לשנת 2017, שיעור מס החברות עומד על 23% וכך גם יישאר לשנת 2018. חשוב לציין שחברה מחוייבת על פי חוק למנות רואה חשבון להתעסקות בענייני הכספים של החברה.


הקמת חברה – איך מתחילים?

על מנת להירשם כחברה יש להירשם אצל רשם החברות. בכל התהליך יש צורך להיעזר בעורך דין חברות. התהליך מורכב מטפסים, הצהרות, תקנונים ועבודה רבה שאדם פרטי לא יכול לעשות באמצעות הידע שלו בלבד ולכן התערבות של עורך דין היא הכרחית. לאחר ההרשמה אצל רשם החברות יש לשלם אגרת רישום ואגרה נוספת כל שנה.


236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page